Populära inlägg

onsdag 11 maj 2016

Smygfilmning på sjukhus

Hej på er! Idag tänkte jag ta upp en sak som jag tycker är viktig att prata om, som jag blev frustrerad över när jag hörde det. Jag vet inte om ni har hört om det, men det är i alla fall om man får filma på ett sjukhus vid en födsel eller inte.

Så länge människor har kunnat filma med en kamera, så har man filmat födslar. Ni vet, man vill ta vara på det ögonblicket man blir förälder. Visst det förstår jag, men det jag inte förstår är att man filmar utan tillstånd. Alltså att man antingen inte frågar sjuksköterskan om man får filma eller om man frågar, men man får inte tillståndet så man filmar ändå. Detta tycker jag är oacceptabelt! För nu pratar vi inte bara om att filma själva födseln och sedan bara visa den hemma och för släktingar, nej det här är om att man filmar och sedan lägger ut det på sociala medier. Folk lägger alltså ut sin födsel på Facebook och till och med YouTube!! Tänk på dom stackars doktorer och sjuksköterskorna som kanske inte vill bli filmade och bli utlagda på nätet.

De nyblivna föräldrarna bryr sig alltså inte om om dom lägger ut någon som kanske inte ens vill bli utlagd, dessutom så är det tydligen vanligt att personalens namn nämns i filmerna. Då vet liksom alla vem man är, om man råkar göra dåligt ifrån sig just den gången så kommer alla att veta om det. Detta tycke jag är helt sanslöst, att folk bara kan göra sådana här saker. Skulle du vilja bli filmad och sedan utlagd på sociala medier när du arbetar och kanske inte ens vill bli filmad?

Det här är inte allt heller, för sedan är det så att vissa hänger ut dom som inte vill tillåta dom att filma. Skriver taskiga saker om dom (och nämner deras namn som jag sa innan, så det kanske innebär att du kan bli av med jobbet) på nätet. Vad tänker en del människor med alltså!? Jag blir så besviken på dom som gör sådant här. Ingen ska behöva bli filmad och utlagd och dom inte vill det.




/ Nerdy Geek Gurl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar