Populära inlägg

onsdag 20 juli 2016

Någonsin hört talas om "personal space"?!

Hej på er! Här har ni den andra delen av min Stockholms resa. Igår slutade vi ju vid att jag hade varit och handlat inne på Sephora och Lush. Här är paletten som jag köpte:



Jag älskar den! Den så bra, och förpackningarna är så söta :3




Färgerna är så fina och dom är så lätta att applicera och att blanda ut. För er som bara köper sådant smink som inte är testat på djur, så rekommenderar jag absolut detta märket (Too Faced). Dom är emot testning av smink på djur, så ett tips bara;) Jag har använt denna palett nästan varje dag sedan jag köpte den, det finns så himla många olika möjligheter att göra med den!


Efter att jag och mamma hade kommit tillbaka till hotellet så gav sig hela familjen ut för lunch, innan dagens aktiviteter skull börja. Vi bestämde oss för att äta på ett någorlunda billigt ställe, så det fick bli Max. Vilket jag inte har något emot, dom har goda hamburgare där. Därinne fick vi uppleva något som vi inte hade sett innan. Man kunde göra sina beställningar på en skärm, man tryckte på vad man ville ha. Sedan var det bara att vänta tills det var färdigt (okej jag vet inte om det bara är jag som inte sett detta innan, men don´t judge me okay? ). Väldigt praktiskt enligt mig. Dessvärre var det fullt inne i restaurangen, så vi blev tvungna att sitta ute på deras lilla uteservering (det var verkligen jättelitet, i med att restaurangen låg på hörnan av en byggnad.). Det var väl helt okej om man bara inte tänkte på att man hade en väldigt trafikerad väg bredvid sig, plus en massa människor som gick förbi en och glodde när man satt och åt. 


Efter lunchen tog vi tunnelbanan till Globen! Det var faktiskt riktigt coolt att se den på nära håll. Min lillasyster ville jättegärna åka den där hissen som går utanpå Globen, så vi började leta efter entrén till det.


Under tiden som vi letade, upptäckte jag en godisaffär som jag älskade när jag var mindre. Men den las tyvärr ned, och jag har inte sett en sådan butik sedan dess. Dock är dom väldigt svåra att hitta, så jag blev jätteglad när jag såg den välbekanta skylten. Nostalgin bara bubblade inom mig, så jag var bara tvungen att gå in och köpa något. Om du är i Stockholm eller någon annanstans där dom har den här butiken, gå in ditt. Du kommer inte att bli besviken!


Och guess what! Dom hade en jättehäftig klubba som jag bara var tvungen att köpa, den såg ut som en bärnstens kristall!! Den var så fin, men förutom det köpte jag bara lite karameller. Men helt klart värt besöket.

Så ser hissarna ut som man åker med

Till slut hittade vi entrén dit vi skulle. Tydligen heter den där hissen på Globen "Skyview", väldigt flashigt haha. Tydligen behövde man boka biljetter, men tack och lov hade mamma redan gjort det. Så vi ställde oss i kön och väntade tills det var vår grupps tur. 

Först gick vi in i ett väldigt litet biorum. Där fick vi se en liten dokumentär film om Globen och om Skyview. Om jag ska vara ärlig så var den lite fånig faktiskt, just för att dom pratade om det som om det var en upplevelse för livet och dessutom hade dom äventyrs musik i bakgrunden. Efter filmen fick vi gå in i en rund glashiss. Taket ovanför oss öppnades och vi började långsamt att åka uppåt. 


Uppe på toppen av Globen
Ju högre upp vi kom desto finare blev utsikten. 


När vi äntligen var uppe på toppen av Globen, kunde man se väldigt bra. Jag tror till och med att man kunde se hela Stockholm därifrån. 

Utsikten var väldigt fin där uppifrån


När vi sedan väl var nere på säker mark igen, begav vi oss tillbaka till tunnelbanan för att åka vidare till Gamla Stan.


Gamla Stan är något som jag verkligen hade sett fram emot på den här resan. Alla gamla vackra byggnader som finns där, dom trånga gränderna ja allt. Och de var verkligen en syn.

När vi kom fram gick vi nästan direkt in på ett Ben & Jerry café och köpte varsin milkshake. Jag valde en med mint chocolate chip, den var såååå god! Om du tycker om mint så är det något jag rekommenderar (la precis märke till att jag har rekommenderat ett antal saker redan i det här inlägget. Kanske borde byta titel till "Mina rekommendationer" istället XD). 


Sedan gick vi in till en annan affär som jag också har varit jätte exalterad om, Science Ficton bokhandeln! Det är verkligen en butik för nördar, så jag kände ju mig så klart som hemma. Där finns allt du kan tänka dig, saker från tv-spel, filmer, tv serier ja allt möjligt. Dom har inte bara grejer utan även en massa böcker och filmer. Do hade så himla mycket fint därinne, dessvärre kunde jag inte köpa allt det som jag ville ha för det var för dyrt. 


Det jag till slut bestämde mig för att köpa var: En Star Wars mugg med motiv från The Empire Strikes Back (vilket är en av mina absoluta favoriter), och tre pins med roliga film referenser på. Det förstår man nästan bara om man tillhör den fandomen. 


Efter att ha spenderat lång tid inne i Sci-fiction butiken, så gick vi på lite upptäcksfärd.


Det var verkligen otroligt fint där.





Under tiden som vi var där, fick vi också lära oss en ny sort av tiggeri. Vi gick i en av gränderna (det var ganska mycket folk i den gränden), och lite längre fram stod det två män som var utklädda till Charlie Chaplin (en väldigt budget version av honom). Dom tog bilder med några turister, så vi gick bara förbi dom. Men så tog mina föräldrar lite tid på sig att gå, för dom ville titta på allting, så jag stannade till för att vänta. Då ser jag en av dom där utklädda männen komma emot mig, han tar tag i min arm. Och jag som är jätteblyg och hatar att prata med människor som jag inte känner, blev helt stel och bara "vad fan håller han på med, släpp mig ditt creep!". Sen kom hans kompis och ställde sig bredvid mig. Den ene gestikulerade mot mamma att hon skulle ta en bild, mamma visste inte riktigt vad hon skulle göra men hon tog i alla fall en bild. Sedan släppte dom tack och lov mig, men sedan ville dom ha betalt för bilden!? Mamma gav dom typ en tjuga och en tia (vi vågade inte riktigt säga  emot just för att vi visste inte riktigt om dom skulle göra något dumt annars). Sedan skyndade vi oss iväg. Men seriöst, det var riktigt obehagligt! Att en helt främmande man bara kommer fram och bryter mitt "personal space" genom att ta mig i armen och tvinga oss att ta ett kort, och sedan ha pengar för det! Vi ville liksom inte ens ha ett kort med dom. Så där lärde man sig alltså något nytt. 









Efter ett tag tog vi tunnelbanan tillbaka. På kvällen åt vi kvällsmat (eller ja, mackor) hos mammas kompis. Hon bodde som tur var ganska när vårt hotell.


Dagen efter bar det ut till Drottningholm. Vi tog färjan över, det var en trevlig liten båtur. 


När vi kom fram, möttes vi av det kungliga slottet. En väldigt vacker syn må jag säga. 


Vi gick även på upptäcksfärd i slottsträdgården, det var underbart! Tänk om man själv hade haft en sådan trädgård. Parkerna var otroligt fina, vi passade även på att ha en mysig picknick i den härliga sommarsolen.










Detta som ni ser på bilden här ovanför, var tydligen något slags militär bunker eller liknade (okej kommer inte exakt ihåg vad det var, men något med militären i alla fall). Den första tanken som slog mig när jag såg den var att den såg ut som något från Asterix och Obelix, ni vet dom slags tälten som Caesar hade. 

Några vakter kommer marscherande


När vi kom tillbaka till hotellet igen på kvällen, bestämde vi oss för att äta ute i med att det var sista kvällen i Stockholm. Så det blev Jensens Bøfhus. Jag älskar den restaurangen, och just den här var så himla cool. Restaurangen hade typ ett tema på inredningen som påminde mig om 50-tals deckare blandat med streetigt (om bi förstår vad jag menar. Men det var i alla fall snyggt)






Jag beställde kyckling filé och tjocka pommes med bearnaisesås till. Det var väldigt gott.


Till efterrätt tog jag choklad fondant med mjukglass till, det var också väldigt gott. 
Efter maten begav vi oss tillbaka och gick och la oss för att orka stiga upp tidigt morgonen därefter.

Min klocka ringde vid kvart i sju, jag var död. Men jag fick gå upp och fixa mig. Bussen skulle gå vid tio, så vi åt frukost och sedan fixade vi det sista, innan vi åkte iväg till central stationen. 

När vi väl kommit på bussen, upptäckte jag till min förtjusning och lättnad att det fanns eluttag! Resan var räddad. Hur som helst hade jag en rolig och händelserik resa. Jag hoppas att få komma tillbaks dit snart igen!


/ Nerdy Geek Gurl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar