Populära inlägg

tisdag 19 juli 2016

Stå i kö i 7 timmar?!

Hej på er! Det var ett tag sedan nu, men det är nämligen så att jag var i Stockholm förra veckan! Vi kom hem i fredags och var väldigt trötta. Ni får ursäkta om inlägget kom senare än sagt, men men. Det var faktiskt första gången som jag var i våran huvudstad, så det var lite spännande. (OBS! Jag kommer att dela upp det här inlägget i två delar. För annars blir det för långt, så nästa inlägg blir en del två liksom ;) )

Vi åkte på måndags morgonen med resebuss som vi hade bokat platser på. Vi valde att inte ta tåget just för att ni flesta vet ju att det är inte något som är jättebra nu för tiden (ni vet förseningar, risk för att man inte får någon sittplats etc. ). Det ända som var jobbigt med bussresan var att det tog 9 timmar! Vi pausade visserligen på typ tre ställen på vägen (tack och lov), men det tog liksom i princip hela dagen att åka upp. Den andra dåliga saken med bussresan var att det inte fanns några eluttag. Jag tycker att när man åker på sådana långa resor, då måste det faktiskt finnas eluttag på bussen. Så jag fick helt enkelt slå på energiläget och bara lyssna på musik hela resan. Tur nog hade jag en bok med mig och en stor påse godis ;P. 



När vi långt om länge äntligen kom fram till Stockholm, lyckades jag att ta en bild på en vägskylt med Stockholm på.  


Vår första syn av Globen som syntes långt bort.


Som i alla storstäder var det ju så klart bilkö, men tydligen har resebussar special vägar. För vår busschaufför körde in på en fil som tog oss bort från köerna och in i staden. (på bilden ser man ändå inte dom värsta köerna..)


Efter att vi hade klivit av bussen, mötte en av min mammas gamla kompisar upp oss på central stationen. Väl på stationen passade vi även på att fylla på vårt tunnelbanekort, sedan gick vi vidare mot vårt hotel som låg cirka 20 minuter därifrån. 

Klockan hade ju hunnit bli över 6 på kvällen innan vi kom fram till hotellet, men vi checkade in och fick nyckeln till våra rum. Jag och min lillasyster delade rum och mamma och pappa delade rum, så det var bra. Tyvärr glömde jag att ta bild på rummet, men vi fick av någon anledning det största rummet mellan oss och mamma och pappa. Vi stannade dock bara på rummet en kort stund, för vi var hungriga och hotellets resturang stängde vid tio. Så vi bytte om och gav oss ner till matsalen.



Jag beställde någon slags viltgryta (om jag ska vara ärlig så var maten inte jättegod, men den var helt ok). Jag blev dock besviken för att i menyn stod det att man skulle få potatismos till, men när maten kom var det bara vanlig potatis...Sådana saker tycker jag att servitörerna/servitriserna borde berätta innan man beställer det. 


Till efterrätt tog jag marängswiss och glass. Den var helt okej, men inte heller den var så god. Den smakade liksom lite billig, och det här hotellet skulle ändå vara fyrstjärnigt...


Dagen efter var det ju då tisdag, och det var den dagen som vi skulle gå på Allsång på Skansen. 
Jag vet inte hur det är med er, men när jag är på hotell är det frukosten som jag längtar till mest. Denna frukostbuffén var dock lite basic. Det fanns liksom typ två sorters flingor/müsli, fil/yoghurt, ägg, olika sorters bröd och frallor, ost, skinka, leverpastej, gurka/tomat. Att dricka fanns det te, kaffe, oboy, juice och vatten. Det fanns även ett fat med frukt och ett med småkakor. Jag tycker att dom kunde haft fler alternativ än vad dom hade. Det var liksom en väldigt basic svensk frukost. 



Vi tog en sväng ner till tunnelbanestationen för att kolla (ni vet för när vi väl skulle åka)




Sedan gick vi runt lite i stan och gick in i några butiker (eller jag gick in i några butiker. Dom andra är inte så mycket för shopping), innan vi tog spårvagnen över till Djurgården. Där gick vi bland annat förbi Nordiska museet (på bilden här nedan), men även Vasa museet. Vasa hade jag och pappa tänkt att gå på, men när vi kom dit så var det alldeles för lång kö och vi var dessutom hungriga (klockan var liksom vid typ 1, och vi hade inte ätit sedan vid 8 på morgonen). Så vi bestämde oss för att hoppa över det och gå direkt till Skansen istället. 



När vi kom fram till Skansen var det ingen kö alls ( i med att det var allsång så trodde vi att det skulle vara jättelång kö), så vi kom in väldigt snabbt. Det första vi gjorde när vi kommit in var, att ta den stora rulltrappan upp.  

En liten "3D" karta av Skansen

Sedan letade vi reda på en liten resturang som några av våra vänner hade tipsat oss om. Den var jättemysig. Man satt ovanpå en liten bergsbrant, nedanför den där pyttelilla bergsbranten fanns det små gamla stugor som funkade som presentbutiker. Vi åt köttbullar och potatis, väldigt gott!


Medans vi åt kom en väldigt folktam ekorre springandes mellan borden (på marken alltså). Den var väldigt söt, men man ska verkligen inte låtas luras av deras söthet. Dom är små tjuvaktiga nissar som tar allt som man inte har koll på. Så vi höll ett öga på den medans vi åt, för den hade satt sig i en buske som var precis vid vårt bord. Så där satt den och blängde på oss innan den for iväg och fångade en bit mat, som den sedan nöjt åt upp uppe i ett träd. 


Efter att vi hade ätit färdigt, begav vi oss till allsångs scenen. Där vi fick oss en rejäl chock.


Klockan var ändå bara två och det var redan fullpackat. Vi pratade med några som stod där, och dom sa att i vanliga fall hade det funnits platser kvar. Men anledningen till att det inte fanns det, var för att dom där två små norska tvillingarna (Marcus och Martinius) var där. Själv hade jag inte hört talas om dom, men dom var tydligen oerhört populära. Jag skojar inte heller när jag säger att i princip 80% av publiken som var där var tjejer mellan typ 8-15 år. Och alla hade dom två M ritade i ansiktet. Det var helt sjukt! 


Vi lyckades dock få stå platser på sidan av scenen(ni vet hyfsat nära den där lilla scenen. OBS! vi stod dock närmare scenen än på bilden här ovanför). Så vi såg ändå rätt bra, men att behöva stå där och vänta i sådär 7 timmar var inget roligt alls. Man kunde inte direkt lämna sin plats för att ta något att äta eller så. För om man skulle göra det så skulle man förlora platsen. Men vi lyckades att få paus genom att vi bytte av varandra. Så först gick jag och mamma iväg för att ta en glass, så stod min lillasyster och pappa kvar och höll platserna. (Det blev bara den pausen, sen blev det i princip omöjligt att lämna sin plats). 


Det lilla som jag hann se av Skansen var väldigt fint! Men en sak som var väldigt irriterande var att Marcus och Martinius fans hördes över hela förbannade parken när dom skrek. Dom skrek verkligen i falsett HELA tiden!! Först skrek dom för att dom såg en skymt av dom, och sedan för att dom kom ut på scen, för att dom skulle repa. 
Hur som helst så tog jag och mamma varsin glass innan vi gick tillbaka till dom andra. 

När vi nästan precis hade kommit tillbaka så började det regna. Nu menar jag inte bara en enkel liten skur, nej det var verkligen som om någon hade öppnat upp himmeln och hällt en hink med vatten över oss. För det regnade så kraftigt att jag trodde att det skulle hagla. Vi hade regnjackor som vi bytte till, men vi blev ändå plaskvåta ner till tårna. Mindre trevligt.

Det är verkligen en del som man inte direkt tänker på när man ser programmet på TV, som man sedan upptäcker när man kommer dit. Det är bl.a. att dom övar allt minst 10 gånger per artist. Allting ska sitta, varje replik, varje sångtext. Ingenting är spontant! Jag vet inte hur många gånger som vi fick träna på att ropa "Strömstedt" när Niklas skulle komma in, eller när Laleh skulle uppträda en andra gång och vi skulle svara Sanna med att skrika "Laleh". Så ingenting som vi ser på det programmet är spontant. Missförstå mig inte nu jag tycker väldigt mycket om Allsång på Skansen, men jag visste bara inte att allt är så himla inövat.

Daniel Norberg tar plats på scen

Den största anledningen till att jag var där var ju för att Daniel Norberg skulle vara med. Jag tycker jättemycket om Daniel och hans bror Emil, jag har varit ett fan sedan typ 2013. Och herregud vad bra han var! Jag blev jätteglad när jag förstod att han skulle göra sin Melodifestival parodi, så jag sjöng med i vartenda del av numret. Jag förstår dock fortfarande inte hur han lyckades hålla balansen när han gjorde Panetoz numret, själv skulle man ju ha ramlat XD. 

Efter att allsången var över, hade jag rejäl träningsverk (som sedan skulle vara kvar dom närmsta två dagarna :/ ) i hela kroppen. Att stå upp i 7 timmar på exakt samma ställe i sträck är ju inget som jag rekommenderar direkt. 


Morgonen därefter stack jag och mamma ut på stan för att leda reda på två butiker som jag hade längtat efter så grymt mycket: Sephora och Lush. Lush har jag visserligen redan varit i (den i London, den med tre våningar. Det var såå coolt!) men jag ville dit igen. Och Sephora ville jag in i för där har dom ett sminkmärke som är jättesvårt att få tag på här i Sverige, och som dessutom är svindyrt. Nämligen Too Faced. Jag har redan en av deras paletter Natural Eyes, och den älskar jag så mycket. Men jättelänge nu så har jag velat ha deras Chocolate Bon Bon´s palett (sök upp den, den är jättefin). Den är såå fin med 15 olika färger (och den luktar choklad!). 

Jag blev helt salig när jag kom in i butiken, helst hade jag ju velat köpa allt som fanns där men det gick ju dessvärre inte. Men jag fick typ direkt syn på deras Too Faced hörna. Jag hittade direkt produkten jag ville ha och så köpte jag även ett blush kit från samma märke till min bästa vän. Sedan gick jag till kassan, efter att ha gått och dreglat över alla produkter i butiken XD. 

Nästa stopp var Lush! Den var ju väldigt mycket mindre än den i London, men dock väldigt söt. Jag tycker det luktar så himla gott därinne av alla badbomber och krämer. Efter att ha strosat runt ett tag så köpte jag en ansiktstvål för känslig och finnig hy till mig själv, och ett slags rosa glittrigt badsalt som såg ut som en stor macaroon till min bästa kompis. Det luktade rosor och hon älskar rosdoft, så den blev perfekt! 
Nöjda och belåtna lämnade vi butiken och begav oss tillbaks till hotellet.

På vägen tillbaks gick vi också förbi platsen där Olof Palme blev skjuten.


Så det är det som jag kan ta med i detta inlägg, resten om resan kommer i nästa. Så tills dess, vi hörs och kram på er!<3 p="">

/ Nerdy Geek Gurl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar