Populära inlägg

onsdag 23 mars 2016

Metallringar i munnen!?

Hej! Idag var jag hos tandläkaren(igen). Det som var lite annorlunda med det här besöket, var att idag så skulle dom ta ut dom där gummibanden och prova min tandställning (alltså inte själv rälsen, utan bara dom här metall ringarna som man sätter inne i munnen. Det är dom som liksom håller uppe allting sedan). Det gick helt okej. När dom tog ut dom där gummibanden(som jag har klagat så mycket över), så var det en lättnad. Det gjorde inte längre ont när jag bet ihop, så det var skönt. Tyvärr slipper jag dom inte för så länge, för att dom ska sättas in igen nästa torsdag :(

När dom skulle testa tandställningen, provade dom olika storlekar på metall ringar. Dom sattes fast i dom bakre tänderna. Två uppe och två nere. Det tog dessutom ett tag att sätta in dom, för dom hittade inte rätt storlek på ringarna (haha, låter som vi pratar om skor eller något XD), men till slut hittade dom rätt. När dom satte in dem så fick jag hjälpa till genom att stänga käkarna, så att dom sattes på plats ordentligt. Jag kände hur det skavde mot "munväggarna" (kom inte på vad det heter, haha.), man kunde känna dom små skruvarna trycka emot liksom.

När dom var färdiga, tog dom ut den igen, vilket kändes ganska skönt. Men sen skulle dom göra en gjutning av mina tänder (igen, jag har redan gjort det innan. Men det behövdes en ny av någon anledning. För er som inte vet hur det går till när dom gör en gjutning, så gör dom så här: Dom blandar samman något i en fyrkantig liten maskin. När dom tar ut det, ser det ut som typ rosa glass. Sedan tar dom själva gjutningsformen (som ser ut som en slags glass skopa, fast den är liksom formad efter en käke) och kletar på en massa av det där rosa gojset. Sedan trycker dom in den i munnen på dig. Vilket är ganska obehagligt. Det smakar illa, och när dom sedan ska ta ut den igen, känns det som att alla tänderna ska lossna. Så enligt mig är det inte en direkt mysig upplevelse.

Det var väl det som hände idag. Vi hörs! :)

/ Nerdy Geek Gurl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar