Populära inlägg

måndag 21 mars 2016

Jag var på The Making of Harry Potter!


Go´kväll alla fina människor därute:) I dagens inlägg tänkte jag berätta om när jag var på "The making of Harry Potter, Warner Bros. Studio Tour" i England förra sommaren! Det var en så otrolig resa, som jag gjorde med resten av familjen. Så klart var vi även i London(där vi också bodde!!), vilket också var helt fantastiskt. Men det är en annan historia XD.

Som ni kanske vet, är jag en jättestor Potterhead. Jag älskar allt som har med Harry Potter att göra! Jag har läst alla böckerna och håller även på att läsa dom på engelska. Filmerna har jag sett en sådär tusentals gånger, för dom är ju SÅ himla bra:D Jag tycker att hela den världen är bara så otrolig! 

I alla fall så åkte vi då bl.a. till The making of Harry Potter förra sommaren, det var så himla coolt! I med att vi åkte från London så tog det ett tag att ta sig till Watford, det verkade vara en så himla mysig liten stad. När vi äntligen var framme blev vi verkligen helt mållösa. Man blev så exalterad över att se den här entrén:



Det var så himla häftigt! Vi hade bokat biljetter i förväg till själva turen så vi gick in för att ta ut biljetterna och äta något innan vi skulle ställa oss i kön(det var typ en timme innan vår tur skulle börja). Entrén inomhus var också så himla häftig. Det var en stor sal kan man nog säga, med en massa bilder på alla karaktärerna som hängde på väggarna. 

Efter att ha ätit, gick vi och ställde oss i kön. Jag tycker nog ändå inte att vi behövde vänta jättelänge innan vi blev insläppta, vilket var bra. Första delen som vi leddes in till, var ett svart rum. Vår ena guide började att berätta lite om vad som skulle hända, sedan började det komma upp "bioaffischer" på alla HP filmerna på väggarna. Det lite intressanta med dom var att dom var på olika språk. Så man kunde exempelvis läsa "Harry Potter and the halfblood prince" på minst tre olika språk. 
Efter en liten stund så öppnades två dörrar i rummet, som tog oss in i en slags biosalong. Alla fick sätta sig ner och sedan satt man där jätte ivrig på vad som skulle hända sen. Dom började spela en kort film där några av huvudskådespelarna från filmerna (bl.a. Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Tom Felton). Dom berättade lite om hur det hade varit att vara med att filma filmerna. På sluttet stod dom vid porten som leder in till "the Great Hall", samtidigt som dom öppnade den drogs också filmduken upp. Bakom där fanns också just den porten (alltså den riktiga, bild på den finns här längre ner). Det var faktiskt riktigt effektfullt. Där stod också en till guide. Han bad oss alla att komma ner till porten. Han pratade på om att det var samma port som hade används i filmerna. Sen öppnade dom portarna och vi möttes av en förtrollande syn. Vi fick träda in i "the Great Hall"(alltså allt som dom hade på "museet", hade ju varit med i filmerna). Det var så coolt! Alla borden var där. Det fanns en massa dräkter från dom olika elevhemmen som var satt på sidorna. Lärarnas bord fanns längst fram, där dockor med lärarnas kläder stod uppradade. Allt fanns där.

När vi slutligen hade tittat på allt där, gick vi vidare till nästa rum. Där fanns det ännu mer kläder och rekvisita. Balkläderna var där, till och med Luna Lovegoods rädisörhängen fanns där. Det var jätte intressant att gå och titta på allt och läsa dom intressanta fakta skyltarna som fanns överallt, som förklarade om vad allt var och vad det hade används till. Längre fram fick man även se Hagrids stuga, Snapes trolldrycks klassrum och Griffindors sällskapsrum(bild längre ner). Allt var så fint. Det var så coolt att tänka "ja, i exakt dom här kulisserna har hela casten varit och spelat in i". Överallt fanns också en massa kända föremål från filmerna: Horrocruxerna, ni vet den där spegeln från första filmen(har glömt vad den heterXD).
Dumbledores kontor var helt magiskt att gå in i. Alla tavlor med Hogwarts före detta rektorer som hängde på väggarna, alla märkliga små föremål som han samlade på. Allt fanns där. Minnessållet fanns också där(bild längre ner).
The ministry of magic fanns också där, Umbridge hemska rosa kontor, och massa annat.

En bit längre fram fanns det lite "attraktioner" eller vad man ska säga. Man kunde testa att åka på en kvast med en greenscreen i bakgrunden, eller så kunde man ha en trollstavsduell. Då fick man lära sig hur man skulle stå när man skulle uttala en formel.
Detta var då första delen av turen.

 I andra delen fick vi gå ut och titta på "the Knight Bus", Privet Drive, huset där Harry hade bott som bebis (Godric´s Hollow") och en massa annat. Det var även då jag testade Butterbeer för första gången. Det var rätt gott, men det är väldigt svårt att beskriva vad den smakar som ärligt talat. Men god var den;)

Sen fick kom vi till typ special effekterna. Man fick se olika masker som föreställde svartalfer och andra varelser. Dom hade även en jätteverklig version av Buckbeak som var så realistisk. Den rörde på sin och blinkade, precis som om den faktiskt levde. 
Sen fick vi gå in "Diagon Alley" Det var riktigt coolt. Alla butiker som Ollivander´s, Weasley tvillingarnas skämtbutik m.fl. fanns där. 

Den allra sista biten av turen var en mindre version av Hogwarts. Det var jättefint. Det hördes Harry Potter musik i bakgrunden, man gick liksom runt hela slottet. Det var så detaljrikt. 

När turen var slut, kom vi direkt in i shoppen. Och oj vilken shop alltså. Det fanns mängder med häftiga saker där. Allt från T-shirts-till samlarobjekt. Man kunde även köpa speciella saker beroende på vilket elevhem som man tyckte man hörde till. Själv är jag en stolt Huffelpuff, så jag gick ju så klart till Huffelpuff avdelningen. Men oj vad vissa saker kostade mycket alltså. Men det var det värt. Jag köpte: En Huffelpuff halsduk, Huffelpuk headboy(prefekt) märke, choklad groda, Luna Lovegoods trollstav, Bertie Bott´s every flavour beans och en timeturner. Jag blev riktigt nöjd med mina köp. Det var klart värt priserna.

Det var en helt magisk dag, som jag aldrig kommer att glömma. Jag hoppas även på att jag någon dag kan komma tillbaka dit. Det skulle vara så kul! 
Har ni också varit där? Berätta gärna i kommentarerna:)






















/ Nerdy Geek Gurl 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar