Populära inlägg

måndag 1 februari 2016

Ingefärste mot förklylning


God eftermiddag allihopa! Idag har varit en ganska tråkig dag. Som jag skrev igår är jag hemma och är sjuk, så det händer inte så mycket för tillfället. Jag har som tur var ingen feber men är ordentligt snuvig med huvudvärk. Jag hatar verkligen att vara sjuk, dels så är det tråkigt att inte ha något direkt att göra än att typ läsa och kolla på film men också att man missar en massa i skolan. Vi ska ha ett naturprov nästa vecka och ett historia prov veckan efter. Så jag vill inte missa för mycket.


Nog pratat om mig! Nu tänkte jag dela med mig av ett av mina förkylnings knep, som troligen dom flesta redan känner till men jag gör det ändå: Ingefärste med honung och citron/lime. Denna dryck är perfekt om du har en massa slem i halsen, för den löser upp slemmet lättare. Dessutom är alla ingredienserna väldigt nyttiga, ingefära innehåller en massa nyttiga ämnen, citron innehåller C-vitaminer och honungen tar bort halsont.

Ingredienser:

  • Ungefär 1 tsk ingefära efter smak (pulver form, men man kan även använda en hel bit ingefära. Men tänk på att inte ta för mycket, för att det är väldigt starkt)
  • Vatten (bestäm själv hur mycket du vill ha)
  • 1 vanlig tsk (alltså en mindre sked) honung 
  • Ungefär en halv citron (om du väljer att ta citronjuice på flaska, så ta ungefär en msk juice eller efter smak)
Så här gör du:

Koka upp vattnet i antingen en vattenkokare, eller i en mindre kastrull. Häll sedan över i en kopp.
Om du väljer att använda ingefära i pulver form(vilket egentligen är enklast i min mening), så lägg i ingefäran i vattnet och rör om. 
Ta sedan honungen rör ner det i drycken.
Slutligen tillsätter du citronjuicen och rör om. 
Sen är det bara att njuta av denna varma kryddiga dryck!



Krya på er alla som är sjuka därute, så hörs vi!



/ Nerdy Geek Gurl 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar