Populära inlägg

tisdag 19 januari 2016

Blyghet

Hej! Jag tänkte att jag kunde dela med mig om något som rör mig själv och säkerligen många andra. Blyghet.


Att vara blyg är inte så enkelt. Det kan hindra människor från att uppfylla sina drömmar. Det kan vara även minsta lilla sak som att ringa sin läkare för att boka tid. För vissa kanske det inte betyder så mycket, men för dom som är blyga kan det vara en hemsk situation.


När jag var liten så var jag jätteblyg. Jag tyckte det var jobbigt att prata med människor som jag inte kände så bra. Om min mamma exempelvis hade bjudit hem några som jag inte kände så väl, kunde jag tycka att det var väldigt jobbigt att behöva prata med dom. Det var liksom som om jag inte fick fram orden ordentligt.
Jag kommer ihåg en sommar när jag var så där typ 8. Mina föräldrar jobbade dom första sommarlovs veckorna, så jag var tvungen att vara på ett fritids (på en annan skola). Jag kände inte en människa där, och jag skulle vara tvungen att vara där i två veckor för att jag inte fick vara ensam hemma. Jag tyckte det var hemskt. När mamma skulle lämna mig på morgonen, började jag att gråta för att jag inte ville att hon skulle gå.
Jag vågade nästan inte prata med någon. Men sen blev det som tur var lite bättre, för jag hittade någon som jag kunde vara med.


Vissa säger att man måste försöka övervinna sin rädsla eller problem så snabbt som möjligt. Men jag tycker att man ska göra det i sin egen takt. För om man blir pressad av andra hela tiden om att man måste komma över det, så slutar det kanske med att det bara blir ännu värre. Så man ska ta det i sin egen takt.


Idag är jag fortfarande lite blyg. Men jag har blivit betydligt modigare. Nu kan jag prata med människor lättare som jag inte känner, och vågar prata inför människor utan större svårigheter. Visst kan jag fortfarande vara nervös för att ringa någon som jag inte känner så bra eller liknande situationer, men det är betydligt bättre än det var förut.
Har ni samma svårigheter eller liknande? Det skulle vara intressant att höra om, så att jag vet att det inte bara är jag som är blyg av mig.
Lämna gärna en kommentar, det betyder mycket :)

/ Nerdy Geek Gurl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar